Var med och forma Det digitala Malmö!

digitala-malmö-webbVi är måna om att höra dina synpunkter kring arbetet med Det digitala Malmö. Du kan göra detta i flera olika kanaler – välj den som passar dig bäst.

  • Lämna synpunkter genom att kommentera nedan här på sidan
  • Använd dig av #digitalamalmö i sociala medier
  • Kontakta projektledaren:
    Sofie Karavida, sofie.karavida@malmo.se, 0768-752212

Det digitala Malmö som utställning

Under november breddades dialogen om Det digitala Malmö. I Stadshusets entréplan fanns utställningen om arbetet kring projektet. Se delar av utställningen i digital version här: Det digitala Malmö.

Syftet med utställningen var dialog med målet att få in kommentarer och synpunkter på det som hittills framkommit i arbetet. Se några av kommentarerna på utställningen här: Kommentarer på utställning Det digitala Malmö

input_utställning_1

Vad är Det digitala Malmö?

Det digitala Malmö är arbetsnamnet på det dokument som ska sätta ramarna för hur digitaliseringen ska användas som positiv kraft för att förbättra samhällsservicen. Dokumentet kommer gälla hela Malmö stad under perioden 2016-2020.

Läs mer om arbetet på malmo.se/digitala

Kommentarer

  1. Elisabeth Hellman skriver:

    Det är mycket viktigt att tänka på att medborgarna måste få utbildning i fen nya tekniken för att tillfullo kunna utnyttja den. Detta tror jag fr.a gäller de som är nyanlända till Sverige, äldre och andra som inte genom sitt yrkesarbete ständigt uppdateras på allt det nya och de möjligheter det erbjuder.
    T.ex utbildning på medborgarkontor och stadsbibliotek

  2. Sofie Karavida skriver:

    Hej! Att alla ska ha möjlighet att ta till sig och använda digital teknik är jätteviktigt. Du bekräftar att det är viktigt att arbete med det digitala innanförskapet, tack för det. Specifika satsningar bedrivs redan på medborgarkontor och via Malmö lärcentrum på stadsbiblioteket ( bit.ly/1PoFggU )
    Hälsar
    Sofie för Det digitala Malmö

  3. visar skriver:

    Hej!
    Hej jag tänkte bara säga att jag har en lösning hur vi kan kommunicera med HR bättre igenom att skapa digitala signaturer och Codade PDF Avtal så att det synkar direkt till HR systemet att man spara tid de kommer att gå snabbare och effektivare samtidigt som att malmö borna ska få sina pengar snabbare. ni kan kontakta mig så kan jag förklara mer hur jag tänker.
    med vänlig hälsning
    Visarar Sadiki
    Praktik Malmö

  4. Viveca Selander skriver:

    För många kan det vara svårt att förhålla sig till hur det framtida digitala Malmö kommer att se ut. Ett förslag vore att visualisera den digitala visionen om Malmö genom gameification där man kan spela upp olika scenarier och låta olika intressenter och användargrupper delta. På så vis kan vi fånga upp utmaningar på ett tidigt stadie för att hjälpas åt att lösa utmaningarna innan de faktiskt inträffar.
    Via ”hackatons” kan man sedan samlas för att under några dagar, en helg träffas och arbeta med kreativa lösningar för att lösa upp dessa utmaningar.

  5. Gert Liljeroth skriver:

    För bättre analys:
    Samordnat GIS-system för alla Malmö Stads verksamheter.

    Geografisk information med en baskarta för alla.

    Verksamheterna ansvarar var för sig för sin information, allt går att hitta efter behörighet i rullister mm.

  6. Peter Jönsson skriver:

    Det är bra att en del verksamheter i staden påbörjat ett arbete med att ta fram en områdesspecifik strategi och behovslista ex. eHälsa. Hur kan vi hjälpa andra stadsövergripande verksamheter att ta fram dessa? Hur prioriterar vi därefter vad som ska göras när, vem prioriterar?

    En utmaning kan vara att vissa verksamhetutövningar, som utförs över hela staden, styrs separat från respektive stadsområde och att man därmed går miste om att se helheten.

  7. Staffan Fredlund skriver:

    Se över möjligheterna att kravställa (köpa in) kompletta tjänster istället för produkter till verksamheten så att leverantörer i Malmö stad kan ta större ansvar för livscykeln av varor och tjänster. D.v.s. att miljöpåverkan minskas i linje med koncept som ”vagga till vagga”. Kretsloppsperspektiv är viktigt både lokalt och globalt. Mer fokus på innehåll/behov, mindre på ”ägande”…

  8. Magnus Brobeck skriver:

    Det digitala mötet!
    Med dagens och framför allt morgondagens möjligheter till de digitala mötena kommer en fråga om säkerhet, att lösa de tekniska aspekteran på detta är bara en parameter, troligvis den enklaste. Jag tror den stora utmaning blir att hantera de som kallas Social Enginering, alltså att ”hackare” tar sig in i system, data, faciliteter genom att på sofistikerade vägar ta reda på lösenord, passerkoder, utnyttja luckor i fysiska säkerhetssystem med mera!

    Utbilda inom Social Engineering!

  9. Viveca Selander skriver:

    En utmaning som aktör inom infrastruktur är att den digitala infrastrukturen inte räknas som infrastruktur ännu, pss som avlopp, el och vatten. Skulle gärna se den som et krav vid exploatering och utbyggnad. I från teknikbranschen vet vi att ju senare vi hittar ett fel desto dyrare blir det. Finns den digitala infrastrukturen och strategin med i från början så kommer den förhoppningsvis att kosta mindre. Fördelen är även att vi får med olika aktörer och intressenter i ett tidigare skede och spar både tid och pengar.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *