Tankar om Svinn från Steg 1 30 okt

För mig var det intressanta diskussioner kring svinnet på Steg 1, med en delperspektiv som inte kommer upp så ofta:

  • Fråga: Hur tar barnen lagom mycket mat?
  • Rapport från Helsingborg där förskolekock gått fortbildning som måltidspedagog vilket gett nya perspektiv, en närmre relation till barn och pedagoger vilket också kan öka samarbetet kring maten
  • Att låta barnen odla kan vara ett sätt att ge barnen en ny relation till mat och kanske hanteras maten då mer varsamt, när man sett tidsåtgången och hela processen kring att producera mat
  • Förslag – testa som ett projekt att använda mindre tallrikar, någonstans mellan assiett och tallrik – detta har visat sig ge markant minskat tallrikssvinn både på skola och på restaurang. (Om du skaffar nya tallrikar – passa då på att inte köpa dem i plast, så minskar du också kemikalieexponeringen i skolan)
  • Mättnadskänslan är ett helhetsintryck och synintrycket är viktigt – när du tittar på det du äter, äter långsamt och från en mindre (men fylld) tallrik, kan det bidra till att du äter så mycket du behöver och blir ”mätt i rätt tid”.

Länkar och mer läsning

”Trots sina kunskaper om kost tog de näringsexperter som fått enlitersskålar 31 procent mer glass än de som fått halvlitersskålar” – läs mer på Expressen

”Därför ska du alltid äta på svart (och liten) tallrik” (iForm)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *